خبری خبری .

خبری

بیوگرافی ایلان ماسک

ایلان ماسک یک کارآفرین و تاجر آمریکایی است که به عنوان مدیرعامل شرکت خودروهای برقی تسلا (Tesla) و کمپانی فضایی اسپیس ایکس (SpaceX) به شهرت جهانی دست یافته است. زندگی ایلان ماسک از دیدگاه بسیاری از مردم الهام‌بخش است. او بیش از هر چیز به خاطر اهداف جاه‌طلبانه‌اش برای پیشرفت تکنولوژی و تمدن انسانی و اراده‌ آهنینش برای غلبه بر موانع شناخته می‌شود. موفقیت و سبک شخصیتی Elon Musk باعث شده او را با دیگر غول‌های سرمایه مانند استیو جابز و هنری فورد مقایسه کنند. ماسک که در سال 2021 عنوان ثروتمندترین مرد جهان را به خود اختصاص داد توسط رسانه‌ها نابغه دیوانه و بزرگ‌ترین ترول توییتر خطاب شده است. علاوه بر این، ایلان ماسک یکی از تأثیرگذارترین اینفلوئنسرهای صنعت ارزهای دیجیتال است. بیایید به زندگینامه ایلان ماسک، مردی که به اوج قله‌های دنیای تجارت دست یافته، نگاه دقیق‌تری بیندازیم.

 





زندگی نامه ایلان ماسک در یک نگاه
داستان زندگی ایلان ماسک از آفریقای جنوبی آغاز می‌شود. ایلان در 28 ژوئن 1971 در شهر پرتوریا (Pretoria) در آفریقای جنوبی دنیا آمد. او یک خواهر و یک برادر کوچک‌تر از خودش دارد. سال‌های اول زندگی ایلان ماسک کوچک به همراه برادرش کیمبال (Kimbal) و خواهرش تاسکا (Tosca) در آفریقای جنوبی گذشت. والدین او وقتی ده ساله بود، طلاق گرفتند و ایلان در 17 سالگی به کانادا مهاجرت کرد. در کانادا، او در دو رشته فیزیک و اقتصاد تحصیل کرد و همزمان اولین تلاش‌های خود در کارآفرینی را آغاز کرد.
ایلان ماسک در سال 2012، با پرتاب موشک اسپیس ایکس به فضا به تیتر اخبار رسانه‌ها تبدیل شد. این موشک قرار بود اولین فضاپیمای ساخت یک شرکت خصوصی را به ایستگاه فضایی بین‌المللی بفرستد. این مرد ثروتمند قصد دارد حمل‌ونقل را هم روی کره زمین و هم در فضا متحول کند.
ایلان ماسک 51 ساله، مدیرعامل اسپیس ایکس و تسلا، بنیان‌گذار شرکت بورینگ (Boring Company) و هم‌بنیان‌گذار OpenAI و Neuralink است. او در همه انواع تکنولوژی‌های آینده‌گرا (Futuristic) فعال است و این شامل بلاک چین نیز می‌شود؛ ایلان ماسک با توییت کردن در مورد رمز ارزها به خصوص اولین میم کوین دنیا، عده زیادی را به خرید دوج کوین ترغیب کرد. علاوه بر این، ماسک با به عهده گرفتن نقش مشاور در روزهای آغازین دولت دونالد ترامپ، جایگاه خود را به عنوان یکی از رهبران صنعت تثبیت کرد. وی در سال 2021 به عنوان مرد سال روزنامه تایمز انتخاب شد.
احتمالاً شما هم شنیده‌اید که ایلان ماسک در سال 2021 و مجددا در سال 2023 به عنوان ثروتمندترین مرد جهان شناخته شد. با این حال، مسیر زندگی ایلان ماسک هموار نبوده است. در ادامه به شما می‌گوییم که ماسک چطور از کتک خوردن در مدرسه، به یک کارآفرین خرد و بعد به مدیرعامل دو شرکتی تبدیل شد که انگار از کتاب‌های علمی تخیلی بیرون آمده‌اند.

 



زندگی شخصی ایلان ماسک
ایلان ماسک تاکنون دو بار ازدواج کرده و سه بار طلاق گرفته است! او در سال 2000 با جاستین ویلسون (Justine Wilson)، نویسنده کانادایی ازدواج کرد و از او صاحب شش فرزند پسر شد. پسر اول آنها در سال 2002 به دنیا آمد و در ده هفتگی به علت سندرم مرگ ناگهانی نوزاد درگذشت. ماسک و ویلسون با هم 5 پسر (یک سه قلو و یک دوقلو) دارند.
میلیاردر داستان ما پس از یک طلاق پر سر و صدا از ویلسون با تالولا رایلی (Talulah Riley)، یک بازیگر کانادایی آشنا شد و در سال 2010 با او ازدواج کرد. آنها در سال 2012 از هم طلاق گرفتند اما در سال 2013 دوباره با هم ازدواج کردند. رابطه آنها در نهایت در سال 2016 به طلاق مجدد انجامید. ایلان ماسک از رابطه‌اش با خواننده و ترانه‌سرای کانادایی، کلر الیز بوچر، معروف به گریمز (Grimes) نیز یک دختر و یک پسر دارد. ماسک همچنین با بازیگر مشهور هالیوود، امبر هرد (Amber Heard) یک رابطه کوتاه‌مدت داشت.

 



ایلان ماسک اهل کجاست؟
ایلان ماسک در آفریقای جنوبی به دنیا آمد. او یک خواهر و یک برادر کوچک‌تر از خودش دارد. مادر ایلان، مای ماسک (Maye Musk)، یک مدل کانادایی و کارشناس تغذیه بوده است. پدر ماسک، ارول (Errol Musk)، یک مهندس موفق اهل آفریقای جنوبی است. اجداد دورتر ایلان ماسک نیز اهل انگلیس و پنسیلوانیای آمریکا بوده‌اند.
شغل ایلان ماسک چیست؟
ماسک به معنای واقعی کلمه همه‌فن‌حریف است. وی بیش از همه به عنوان یک کارآفرین شناخته می‌شود اما لیست مشاغل او طولانی‌تر از این حرف‌هاست. ایلان ماسک مدیرعامل شرکت‌ تسلا و افسر ارشد فناوری در اسپیس ایکس است. او همچنین یک سرمایه گذار، یک تکنسین و یک طراح صنعتی است که سابقه تولیدکنندگی فیلم نیز دارد!
علایق ایلان ماسک
علائق اولیه ماسک به فلسفه، داستان‌های علمی تخیلی و رمان‌های خیال‌پردازانه در ایدئال‌گرایی و توجه او به پیشرفت انسان نقش داشت. این دو ویژگی به نوبه خود در حرفه Elon نمود پیدا کردند. در واقع، پتانسیل بی‌حدوحصر کشف فضا و حفظ نسل آینده بشر به زیربنای علائق ایلان ماسک تبدیل شده است و در این راستا، وی بنیاد ماسک را تأسیس کرده که به اکتشاف فضا و کشف انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک اختصاص دارد.
در اکتبر 2019، ماسک متعهد شد که یک میلیون دلار به کمپین TeamTrees# اهدا کند که هدف آن کاشت 20 میلیون درخت در سرتاسر جهان در سال 2020 است. او حتی نام اکانت توییتری خود را به این مناسبت به Treelon تغییر داد. همچنین، ایلان ماسک حداقل از سال 2014 با ارزهای دیجیتال آشنا بوده است اما بعدها به آنها علاقه بیشتری نشان داد و در سال 2021 برای اولین بار اعلام کرد که اقدام به خرید اتریوم، بیت کوین و دوج کوین کرده است.
دین ایلان ماسک
ایلان ماسک در یکی از شاخه‌های مسیحیت به نام آنگلیکان (Anglican) غسل تعمید داده شد. او می‌گوید در 14 سالگی با یک بحران ایمانی مواجه شد و ایمان خود را به مسیحیت و هر دین دیگری از دست داد. ایلان ماسک اکنون بیشتر به عنوان یک ندانم‌گرا (Agnostic) شناخته می‌شود، اما کارکرد مذهب را درک می‌کند. وی در توییتی
با این حال، ایلان ماسک می‌گوید کتاب مقدس او یک رمان طنز به نام «راهنمای مسافر مجانی کهکشان» نوشته داگلاس آدامز (Douglas Adams) است. ماسک بر اساس این کتاب تصمیم گرفت که دین او «تلاش برای روشنگری جمعی» است.
بیماری ایلان ماسک
ایلان ماسک گاهی رفتاری غیرعادی از خود نشان داده است. او در برنامه تلویزیونی مشهور Saturday Night Live فاش کرد که سندرم آسپرگر دارد. سندرم آسپرگر نوع خفیفی از اختلال طیف اوتیسم است که با مشکلاتی در ارتباط بین‌فردی، ارتباط غیر کلامی و حرکات پیچیده‌ فیزکی مثل رقص شناخته می‌شود و معمولاً با علائق و رفتارهای وسواسی همراه است.
ایلان ماسک در پاسخ به این سؤال که بیماری آسپرگر چگونه خود را نشان می‌دهد گفت «من در تن صدایم یا نحوه صحبت کردنم تنوع زیادی ندارم که می‌گویند برای نقش‌های کمدی عالی است». ماسک می‌گوید این بیماری احتمالا در موفقیت او نقش داشته است زیرا همین علائق وسواسی به او اجازه می‌دهد ساعت‌ها روی کاری تمرکز کند و از آن لذت ببرد.
ویژگی‌های عجیب ایلان
برخلاف دیگر میلیاردرها که معمولاً برای محافظت از تجارت خود انزوا را ترجیح می‌دهند ماسک ابایی از اظهارنظرهای جنجالی و ناگهانی ندارد. او مخصوصاً به خاطر اظهارات غیرعلمی در مورد همه‌گیری کرونا مورد انتقاد قرار گرفته است. ایلان ماسک بیماری کووید 19 را شکل خاصی از سرماخوردگی معمولی دانست و ادعا کرد که آمارهای مرگ‌ومیر اغراق شده است.
ماسک که آشکارا از اعتیاد خود به کار صحبت می‌کند، اغلب ادعا کرده است که صرفاً به خاطر پول نیست که کار می‌کند و در واقع علاقه‌ای به جذابیت‌های ظاهری ثروت ندارد. ایلان ماسک می‌گوید تجارت او نوعی کار انسان‌دوستانه است زیرا روی حل مشکلات انسان‌ها، مثل مشکلات اقلیمی تمرکز دارد.
سبک مدیریتی ایلان ماسک
شیوه مدیریتی ماسک اغلب به عنوان مدیریت خرد (Micro Management) توصیف شده و نیویورک‌تایمز آن را مطلق‌گرایانه خطاب کرده است. او پروژه‌های جاه‌طلبانه، پرریسک و پرهزینه‌ای را برخلاف توصیه‌های مشاورانش راه‌اندازی کرده است. اطرافیانش می‌گویند او غریزی عمل می‌کند و مطمئن نیستیم که حتی از برنامه فردایش خبر داشته باشد.
در سال 2018 وقتی تسلا از پیش‌بینی‌های خود عقب ماند، خبر رسید که ایلان ماسک سرپرست بخش مهندسی را کنار زده است تا شخصاً بر آن بخش نظارت کند. ماسک در گفتگوی توییتری با یک خبرنگار گفت برای دستیابی به اهداف شرکت، از سیاست «تفرقه بینداز و حکومت کن» استفاده می‌کند و به «خوابیدن در کارخانه» برگشته است. او با تغییراتی که در ساختار تسلا ایجاد کرد توانست به اهداف تولیدی تسلا برای آن سال دست یابد.
ایلان ماسک از طریق ایمیل‌های جمعی با کارمندانش ارتباط برقرار می‌کند. رفتار او با کارمندان به عنوان سیاست «هویج و چماق» وصف شده است. وی به کسانی که انتقاد سازنده‌ای ارائه دهند پاداش می‌دهد و در عین حال به تهدید کردن، فحاشی و اخراج ناگهانی کارمندانش شهره است. ماسک گفته است که انتظار دارد کارمندانش ساعات طولانی، گاهی تا 80 ساعت در هفته، کار کنند. سبک رهبری ایلان ماسک توسط برخی ستایش شده است زیرا آنها همین سبک را عامل موفقیت تسلا و دیگر شرکت‌های او می‌دانند. دیگران ماسک را مورد انتقاد قرار داده و ادعا می‌کنند که او سنگ‌دل است و تصمیم‌های مدیریتی وی «نشان‌دهنده فقدان درک انسانی» است.

 



زندگی ایلان ماسک در سنین کودکی و نوجوانی
دو سال پس از طلاق والدینش در سال 1980، ایلان ماسک و برادرش تصمیم گرفتند با پدرشان زندگی کنند. اما به گفته خودش این فکر خوبی نبود و از همان زمان مشکلات او با پدرش آغاز شد. وی پدرش را «انسان وحشتناکی» توصیف کرده که «تقریباً هر کار پلیدی که فکرش را بکنید انجام داده است». ماسک در توصیف شرایط بزرگ شدنش گفت «من کودکی وحشتناکی داشتم. با مشکلات زیادی روبرو بودم. یکی از چیزهایی که مرا در مورد بچه‌هایم نگران می‌کند این است که آنها به اندازه کافی با ناملایمات مواجه نمی‌شوند».
آزار همکلاسی‌ها
ایلان ماسک به یک مدرسه خصوصی و انگلیسی‌زبان می‌رفت و یک سال زودتر از سن معمول به مدرسه فرستاده شد. او که به گفته خودش خوره کتاب بود در مدرسه دوستان کمی داشت و سال‌ها هدف آزار قلدرهای مدرسه بود. ایلان حتی یک‌بار به علت کتک خوردن در مدرسه بیهوش و در بیمارستان بستری شد. «آنها بهترین دوستم را راضی کردند که مرا از مخفیگاهم بیرون بکشد تا کتکم بزنند. این خیلی دردناک بود. … این چیزی بود که بزرگ شدن را سخت کرده بود. تا چند سال این آزارها بی‌وقفه بود. گنگ‌هایی در مدرسه بود که مرا تعقیب می‌کردند و تلاش می‌کردند کتکم بزنند و بعد من به خانه می‌رفتم و آنجا هم وحشتناک بود».
تکنولوژی به راه فراری برای ایلان کوچک تبدیل شد. ماسک در کودکی آنقدر غرق خیال‌پردازی در مورد اختراعاتش می‌شد که والدین و پزشکانش درخواست کردند شنوایی او آزمایش شود. در حوالی زمان طلاق والدینش، یعنی زمانی که 10 سال داشت، ایلان ماسک به رایانه‌ها علاقه‌مند شد. او برنامه‌نویسی را به شکل خودآموز و با استفاده از یک کامپیوتر خانگی نسبتاً ارزان یاد گرفت. ماسک در 12 سالگی اولین نرم‌افزار خود را ساخت. او کد این نرم‌افزار را که یک گیم به نام Blastar بود به مبلغ 500 دلار به یک شرکت کامپیوتری فروخت. در دوران دبیرستان ایلان ماسک پسری کوتاه‌قامت و درونگرا بود و تا 15 سالگی مورد آزار قلدرهای مدرسه قرار می‌گرفت. در آن سن، او یک جهش رشد داشت و با یادگیری کاراته و کشتی یاد گرفت چگونه از خود دفاع کند.
تحصیلات ایلان ماسک
ماسک در سال 1989 به کانادا رفت تا در دانشگاه کوئینز (Queen’s University) ثبت نام کند و از خدمت سربازی اجباری در آفریقای جنوبی اجتناب کند. او پس از گذراندن دو سال در دانشگاه کوئینز به آمریکا رفت تا در دانشگاه پنسیلوانیا تحصیل کند. رشته ایلان ماسک برای تحصیل در آنجا اقتصاد (گرایش امور مالی و مدیریت کارآفرینی) و فیزیک بود اما او تمام وقتش را به درس و تحصیل اختصاص نداد. در این دوره، ایلان ماسک با یکی از همکلاسی‌هایش یک خانه را اجاره کرده بود که به عنوان یک کلوپ شبانه استفاده می‌کردند. این کار یکی از اولین آزمایش‌های او در حوزه کارآفرینی بود.
هردوی این رشته‌ها حکایت از آینده کاری او داشتند اما فیزیک بود که عمیق‌ترین تأثیر را بر جای گذاشت. ایلان ماسک سپس در سال 1995 به دانشگاه استنفورد رفت تا در رشته فیزیک دکترا بگیرد. اما این نقل‌مکان او درست همزمان با شکوفایی اینترنت و رونق سیلیکون ولی (Silicon Valley) بود و ماسک که رؤیای کارآفرینی داشت تنها پس از دو روز از دوره دکترای رشته فیزیک انصراف داد تا این ترند را دنبال کند.
ایلان ماسک چگونه پولدار شد؟
همه مردم دنیا می‌خواهند بدانند ایلان ماسک صاحب چیست و ثروت ایلان ماسک از کجاست. پاسخ کمی طولانی است. ایلان ماسک پس از ترک دانشگاه استنفورد در سال 1995، وقتی تنها 24 سال داشت، اولین شرکت خود را با نام Zip2 Corporation تاسیس کرد. ماسک این شرکت را با سرمایه 15 هزار دلار به همراه برادرش کیمبال تأسیس کرد. او کمی بعد توانست سرمایه‌گذارانی را به پروژه جذب کند. محصول این شرکت نرم‌افزاری یک راهنمای شهری آنلاین بود و به وب‌سایت‌های روزنامه‌های نیویورک‌تایمز و شیکاگو تریبون خدمات می‌داد.
تا زمانی که این شرکت پا بگیرد، ماسک عملاً تمام‌وقت در شرکت زندگی می‌کرد و در باشگاهی در همان نزدیکی دوش می‌گرفت. کار زیاد نتیجه داد و چهار سال پس از تأسیس Zip2، شرکت کامپیوتری Compaq آن را به مبلغ 341 میلیون دلار خریداری کرد. سهم ایلان ماسک از این فروش 22 میلیون دلار بود که او را رسما به یک میلونر تبدیل کرد.
مشارکت در ساخت پی‌پل
در سال 1999، ایلان ماسک با 10 میلیون دلار از پولی که از فروش Zip2 به دست آورده بود، یک شرکت پرداخت /خدمات مالی آنلاین به نام X.com ایجاد کرد. شرکت ایکس کام با یک شرکت انتقال پول به نام Confinity ادغام شد و به ایجاد شرکت PayPal منجر شد. ماسک ابتدا به عنوان مدیرعامل پی پال انتخاب شد اما نبرد سختی را با دیگر بنیان‌گذاران برای انتقال سرورهای شرکت از یک سیستم‌عامل رایگان به ویندوز آغاز کرد. نتیجه اینکه خیلی زود از سمت خود کنار گذاشته شد. گفتنی است که همین میراث شرکت پی پال بود که باعث شد ایلان ماسک به بیت کوین و بازار ارزهای دیجیتال علاقه‌مند شود. ارز دیجیتال فناوری ارائه می‌دهد که با از بین بردن نیاز به پردازنده‌های شخص ثالث، یک قدم از پی پال و رقبای آن جلوتر است.
در سال 2002، یعنی سه سال بعد از تأسیس پی پال، شرکت eBay آن را به مبلغ 1،5 میلیارد دلار خریداری کرد. سهم ایلان ماسک از پی پال پس از کسر مالیات حدود 180 میلیون دلار بود. او با جاه‌طلبی خاص خود، 100 میلیون دلار از آن را به تأسیس اسپیس ایکس و 70 میلیون دلار را به سرمایه‌گذاری در تسلا اختصاص داد. ده میلیون دلار را نیز برای تأسیس سولار سیتی (SolarCity) به پسرخاله‌هایش داد (تسلا در سال 2016 سولار سیتی را به مبلغ 2،6 میلیارد دلار خریداری کرد). او می‌گوید پس از این سرمایه‌گذاری‌ها «من واقعاً مجبور بودم برای اجاره خانه پول قرض کنم».
ورود به صنعت هوافضا با اسپیس ایکس
ایلان ماسک حتی قبل از فروش پی پال، رؤیاهایی در مورد حرکت بعدی خود داشت، از جمله نقشه دیوانه‌واری برای فرستادن موش یا گیاهان به مریخ. او بیشتر درآمد حاصل از سهم خود در پی پال را به تأسیس سومین شرکت خود، «شرکت فناوری‌های اکتشاف فضایی» یا همان SpaceX اختصاص داد. هدف این شرکت که در سال 2002 تأسیس شد ساخت فضاپیما برای سفرهای فضایی تجاری و کاهش هزینه سفر فضایی است.
اسپیس ایکس به قدری موفق بود که در سال 2008 با ناسا قرارداد حمل محموله به ایستگاه فضایی بین‌المللی را امضا کرد و جایگزین مأموریت‌های شاتل فضایی ناسا شد. اسپیس ایکس همچنین قراردادهایی با نیروی هوایی ایالات متحده برای طراحی موشک‌های فضایی امضا کرده است. ایلان ماسک اعلام کرده است که مأموریت نهایی کمپانی SpaceX این است که به استعمار درآوردن سیاره مریخ را مقرون‌به‌صرفه کند.
موشک‌های فالکون 9
در 22 می سال 2012، ماسک و شرکت اسپیس ایکس با پرتاب موشک فالکون 9 با یک کپسول بدون سرنشین به فضا تاریخ‌ساز شدند. این موشک با محموله‌ای به وزن 450 کیلوگرم تدارکات برای فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده شد و اولین باری بود که یک شرکت خصوصی فضاپیمایی را به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال می‌کرد. ایلان ماسک در مورد این اتفاق گفت «من احساس می‌کنم بسیار خوش‌شانس هستم … این مثل قهرمانی در سوپر بول {جام بیسبال آمریکا} است».
در سپتامبر 2017، ماسک از طراحی جدیدی برای موشک BFR خبر داد. این موشک یک غول 31 موتوره به همراه یک سفینه فضایی است که می‌تواند حداقل 100 سرنشین را به فضا ببرد. او اعلام کرد که شرکت اسپیس ایکس قصد دارد اولین مأموریت باری به مریخ را در سال 2022 انجام دهد. البته در تاریخ نوشتن این مقاله (ژانویه 2023) این پروژه هنوز عملی نشده است اما این بخشی از هدف کلی او برای استعمار سیاره سرخ است.
تاسیس تسلا موتورز
ایلان ماسک روی زمین هم به اندازه فضا فعال بوده است. ماسک هم‌بنیان‌گذار، مدیرعامل و معمار محصولات Tesla Motors است که در سال 2003 تأسیس شد و به تولید انبوه خودروهای برقی مقرون‌به‌صرفه اختصاص دارد. ماسک بر توسعه محصول، مهندسی و طراحی محصولات این شرکت نظارت دارد. این شرکت خودروسازی در سال 2017 از جنرال موتورز پیشی گرفت و به باارزش‌ترین خودروساز ایلات متحده تبدیل شد. گفتنی است که در سال 2008، و با بحران اقتصادی جهانی، ماسک شخصاً با سرمایه‌گذاری 40 میلیون دلار و وام گرفتن 40 میلیون دلار دیگر، تسلا را از ورشکستگی نجات داد و به مدیرعامل آن تبدیل شد. ایلان ماسک سال 2008 را بدترین سال زندگی خود توصیف کرد و ادعا کرده که در سال 2009 برای هزینه‌های شخصی خود مجبور به قرض گرفتن بوده است.
خرید توییتر
ایلان ماسک که در سال 2009 به توییتر پیوسته، یک کاربر فعال در این رسانه اجتماعی است. او در سال 2022 فاش کرد که 9،2 درصد از سهام توییتر را در اختیار دارد. توییتر با پیشنهاد عضویت در هیئت‌مدیره توییتر به این خبر پاسخ داد. ماسک ابتدا این پیشنهاد را پذیرفت و بعد آن را رد کرد. وی سپس پیشنهاد کرد کل توییتر را به قیمتی بسیار بالاتر از ارزش آن خریداری کند. توییتر ابتدا تلاش کرد با خوردن «*** سمی» (استراتژی پایین آوردن عمدی ارزش سهام برای جلوگیری از خرید آن) از خرید سهام بیشتر توسط ماسک جلوگیری کند اما در نهایت پیشنهاد قیمت 46،5 میلیارد دلاری ماسک را پذیرفت.
کمی بعد Elon Musk سعی کرد با این استدلال که توییتر اطلاعات خاصی را در مورد اکانت‌های جعلی ارائه نکرده است، معامله را لغو کند اما توییتر از ماسک شکایت کرد تا او را ملزم به تکمیل قرارداد کند. در نهایت، در اکتبر 2022، ماسک رسماً توییتر را به قیمت 44 میلیارد دلار خرید و پس از یک سری رفت و برگشت‌ها، مدیرعامل این شرکت رسانه‌ای شد. گفتنی است که خبر خرید توییتر توسط ایلان ماسک باعث افزایش 70 درصدی قیمت دوج کوین شد و بسیاری را امیدوار کرد که او Dogecoin را در ساختار توییتر بگنجاند.
دیگر شرکت‌ها و ایده‌های ایلان ماسک
ماسک مدام در حال تولید ایده‌های جدید است. از جمله این ایده‌ها می‌توان به هایپرلوپ (Hyperloop) اشاره کرد. هایپرلوپ یک قطار سریع‌السیر است که طبق تئوری می‌تواند مسافران را ظرف سی دقیقه از لوس آنجلس به سان‌فرانسیسکو ببرد. فاصله این دو شهر 540 کیلومتر است. ایلان ماسک همچنین شرکت بورینگ (Boring Company) را برای توسعه یک ایده سریع‌السیر دیگر خلق کرد؛ این شرکت مأموریت دارد شبکه‌ای از تونل‌ها را برای رانندگی بدون ترافیک و پرسرعت زیر شهرها ایجاد کند.
ایلان ماسک در اواخر 2015 به همراه چند نفر دیگر شرکت OpenAI را تاسیس کرد که به تحقیق روی هوش مصنوعی اختصاص داده شده است. مأموریت شرکت مذکور این است که اطمینان حاصل کند هوش مصنوعی بشر را نابود نخواهد کرد. شرکت OpenAI با عرضه چت بات ChatGPT در اواخر سال 2022 به تیتر رسانه‌های دنیا تبدیل شد. ماسک نگرانی‌هایی در مورد اینکه رقابت بر سر هوش مصنوعی می‌تواند به جنگ جهانی سوم بینجامد عنوان کرده است. این غول صنعت یک شرکت دیگر به نام نورالینک (Neuralink) را در سال 2017 بنیان‌گذاری کرده است. شرکت نورالینک تلاش می‌کند ابزارهایی بسازد که در مغز انسان کاشته می‌شوند.
ایلان ماسک چقدر پول دارد؟
در ژانویه 2021، ثروت خالص ایلان ماسک از 185 میلیارد دلار فراتر رفت و او را به ثروتمندترین انسان روی کره زمین تبدیل کرد. در نوامبر همان سال با افزایش ارزش سهام تسلا، ماسک به اولین شخصی تبدیل شد که ثروتش از 300 میلیارد دلار گذشت. کاهش ارزش تسلا تا 30 نوامبر 2021، باعث شد ایلان ماسک 200 میلیارد دلار از ثروت نجومی خود را از دست بدهد. او اولین فردی در تاریخ است که چنین مبلغی را از دست داده است.
در حال حاضر (جولای سال 2023)، دارایی خالص ایلان ماسک حدود 239 میلیارد دلار تخمین زده شده است که وی را مجددا به ثروتمندترین مرد جهان تبدیل کرده است. گفتنی است که ثروت خالص ایلان در سال 2020 حدود 27 میلیارد دلار بود و این به معنای آن است که دارایی او ظرف 3 سال بیش از 8 برابر افزایش یافته است. ماسک در اواخر دهه 20 زندگی خود با فروش استارتاپ Zip2 به یک مولتی میلیونر تبدیل شد و برای اولین بار در سال 2012 و با ثروت 2 میلیارد دلار به لیست میلیاردرهای مجله فوربس (Forbes) راه یافت.
آیا ایلان ماسک ثروتمند به دنیا آمد؟
خیر. ایلان ماسک در خانواده‌ای با سطح مالی متوسط به دنیا آمد. در مقطعی از کودکی ماسک، مادر او همزمان 5 شغل داشت تا بتواند به مخارج خانواده‌اش کمک کند. همچنین، مولتی میلیاردر آینده وقتی شرکت X.com را در سال 1995 تأسیس کرد، بیش از 100،000 دلار بدهی شهریه دانشجویی داشت و برای پرداخت اجاره‌خانه نیز با مشکل مواجه بود.
تأثیر ایلان ماسک بر بازار کریپتو
ایلان ماسک ابتدا در مورد ارزهای دیجیتال و Bitcoin تردید داشت اما در سال 2019 به طور جدی به فضای کریپتو متعهد شد و شروع به کند و کاو در آن کرد. ماسک در مصاحبه‌ای در سال 2019 طراحی بیت کوین را بسیار درخشان خواند و افزود که اتریوم (ETH) نیز شایستگی‌هایی دارد. همچنین، بارها شایعاتی مبنی بر اینکه ایلان ماسک همان ساتوشی ناکوموتو (Satoshi Nakomoto)، خالق بیت کوین است، به گوش رسیده است. اما Musk همه شایعات را قاطعانه رد کرد، به حمایت از این توکن ادامه داد و در نهایت آن را به عنوان روش پرداخت تسلا پذیرفت.
اوج داستان ایلان ماسک و ارزهای دیجیتال در 8 فوریه 2020 اتفاق افتاد. تسلا اعلام کرد این شرکت 1.5 میلیارد دلار را صرف خرید بیت کوین کرده و قصد دارد این ارز دیجیتال را به عنوان روش پرداخت برای محصولات خود بپذیرد. این توییت نقش زیادی در اوج‌گیری قیمت بیت کوین در این ماه داشت. با این حال، داستان ایلان ماسک و Bitcoin در می 2021 یک پیچ منفی داشت و ماسک اعلام کرد که به دلیل مصرف انرژی بالای بیت کوین، دیگر آن را به عنوان روش پرداخت نمی‌پذیرد. این توییت باعث کاهش قیمت بیت کوین از 56,000 دلار به 43,000 دلار شد. یک مفسر در این مورد نوشت: «اگر ایلان بتواند قیمت BTC را تعیین کند، پس بیت کوین به عنوان یک ارز شکست خورده است».
رابطه ایلان ماسک و دوج کوین
حمایت ایلان ماسک از دوج کوین زبانزد خاص و عام است! در 2 آوریل 2019، ایلان ماسک برای اولین بار به دوج کوین (Doge) اشاره کرد و در توییتی نوشت: «دوج ممکن است ارز مورد علاقه من باشد». این توییت باعث دوبرابر شدن قیمت دوج کوین شد. توییت‌های Elon Musk درباره دوج کوین در دسامبر 2020 از سر گرفته شد و تا امروز ادامه دارد. هر پست او باعث ایجاد نوسانات عمده در قیمت این میم کوین (Meme coin) می‌شود یا حداقل در آنها نقش دارد. تنها یک کلمه “Doge” که در 4 فوریه 2020 توییت شد، با افزایش حدود 120 درصدی در قیمت دوج ظرف چهار روز همراه شد. یک پست دیگر در انتقاد از توزیع نابرابر ثروت در Dogecoin به افت 20 درصدی در قیمت دوج کوین انجامید.
علاوه بر این، در آوریل سال 2022، ماسک از ایده افزودن دوج کوین به توییتر به عنوان روش پرداخت پرده برداشت که باز هم باعث رشد قیمت آن شد. همچنین، یک بلاگر مشهور تکنولوژی نیز در توییتی اشاره کرده است که توییتر در حال کار روی یک والت اولیه است که از واریز و برداشت کریپتو پشتیبانی می‎‌کند. با این حال، نوع ارز دیجیتال انتخابی یا شبکه بلاک چینی آن مشخص نیست. البته، این بلاگر بلافاصله اکانت خود را غیرفعال کرد.
در هر حال، اینکه آیا ماسک بود که با توییت‌های بازیگوشانه‌اش و سپس سرمایه‌گذاری در بازار Crypto به رونق آن کمک کرد یا آیا علاقه ماسک به این صنعت ناشی از محبوبیت و بلوغ ذاتی صنعت ارزهای دیجیتال است، سؤالی است که همچنان باقی‌مانده است. اما قطعاً ایلان ماسک یکی از تأثیرگذارترین اشخاص در صنعت ارزهای دیجیتال بوده که تقاضای حیرت‌انگیزی برای میم کوین‌ها ایجاد کرده است.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ساعت: ۱۰:۱۴:۴۵ توسط:نگار موضوع: نظرات (0)